Zij van hem

Mijn leven met een man in een vlekkenpak

WALVIS

Een reactie plaatsen

Na een week niet sporten (ik weet het, schan-da-lig!) werd het gisteren toch weer eens tijd om mijn lijf wat beweging te geven, want meer dan loopjes van en naar de werkplek en van daar heen en weer naar de eetzaal, en dan nog een hele dag strompelen op hakken in Nijmegen (oké, daar kan ik mijzelf toch wel punten voor geven, al liep ik aan het eind van de middag net als een aangeschoten kreupele Bambi op die krengen) is het vorige week niet geweest.

Maandag had ik mijn nieuwe badkleding opgehaald bij mijn ouders (tja, het spul wat ik had paste ook niet meer natuurlijk) en ik was er dus klaar voor om te watertrappelen. Omdat ik op de zwemdagen toch vooral baantjes zal trekken had ik zowel een badpak als een bikini gekocht, zodat ik de bikini mooi kan bewaren voor recreatieve zwemuitjes en dat lastige geval genaamd een badpak voor mijn zwemdagen. De hokjes in het zwembad bleken vrij klein, waardoor we zo samen in een hokje toch weinig ruimte bleken te hebben. Met veel moeite wurmde ik me dan ook in mijn badpak (wat een klus!), alleen zou ik mijzelf niet zijn als ik daar niet twee pogingen voor nodig had. Bij de tweede poging bezorgde ik mijn lief ook nog een kopstoot tegen de neus en kwam ik vervolgens niet meer bij van het lachen, zodat hij me het laatste stukje in mijn badpak moest helpen. De snelle conclusie die ik al trok, nog voor ik het water van het zwembad had gezien: ga altijd eerst plassen voordat je zo’n ongelukkig ding aantrekt, want ja, als je naar de wc moet, moet het toch weer helemaal uit.

Wanneer ik in mijn strakke badpak het zwembad in loop voel ik me als een overrijpe vrouw die haar vetrollen en trillend veloverschot van een x-aantal zwangerschappen probeert te verbergen, terwijl haar bovenbenen alle drilpuddingvrijheid krijgen. Het eerste moment dat ik mij in het water laat zakken begin ik hard te lachen en zeg mijn lief dat dit toch wel heel erg raar voelt, met badpak in het water. En dan moet ik er toch aan geloven en kan ik de zwembeweging inzetten… Even afzetten tegen de kant en dan de benen en armen zo coördineren dat het in de verte iets weg heeft van een schoolslag, maar wel zodanig dat ook mijn nekspieren worden getraind in een poging mijn hoofd zoveel mogelijk boven water te houden. Want ondanks al mijn zwemlessen en gemaakte uren in het water heb ik me op enig moment aangeleerd om als een hysterisch wijf mijn neus dicht te knijpen als ik kopje onder ga (of dat nu geheel of gedeeltelijk is…). Nu weet ik wel waar het vandaan komt (ik sprong vroeger graag achterover met een boogje het water in, waardoor er elke keer met kracht water mijn neus binnenkwam en een soort ‘brainfreeze’-gevoel veroorzaakte wat ik altijd erg pijnlijk heb gevonden), maar het afleren is een stuk lastiger dan het aanleren. Dus als een walvis in training zwem ik mijn baantjes en blaas wanneer mijn mond het wateroppervlakte raakt zo goed en zo kwaad als het kan de lucht in mijn longen naar buiten. Het water spettert vaak op en ik probeer het ook eens met mijn neus. Het gaat wel aardig, maar mijn gezicht moet tamelijk hilarisch zijn besef ik me en aan het eind van de zwemsessie heb ik ook persoonlijk genoeg watermonsters genomen zodat de badjuf dat niet meer hoeft te doen. Het publiek is voornamelijk van het mannelijk geslacht en terwijl ik voortploeter beweegt mijn lief zich meer als een dolfijn dan als een walvis door het water. Elke keer wanneer hij weer langs komt zwemmen, sportief met zwembril op en later ook met flippers, moet ik de neiging onderdrukken om af en toe even stiekem in zijn bil te knijpen. Tja, stel je voor dat je de verkeerde knijpt… Dat zou echt een actie voor mij zijn, maar dat laat ik toch maar liever achterwege. Zijn gespierde armen en geconcentreerde gezicht zorgen voor een mooi uitzicht vanuit mij gezien en ik hoef niet om me heen te kijken om te weten dat deze man, mijn man, de best uitziende kerel in het zwembad is.

Tijdens mijn baantjes wordt dit enkel nog maar bevestigd wanneer een wat oudere man met scheve tanden elke keer dat wij elkaar passeren op een bepaalde manier naar me glimlacht. De daaropvolgende baantjes zet ik mijn denkbeeldige oogkleppen maar op, want dit is nou niet echt bepaald aantrekkelijk of egostrelend. Daarna probeert een jongen met een wat lange nek en apart hoofd op dezelfde manier contact te maken, waarna ik ‘m al snel (in gedachten!) omdoop tot Sid van Ice Age. Wat zou dat trouwens ideaal zijn, een systeem waardoor gedachten automatisch opgeslagen konden worden, want ook nu werkt die grijze massa op volle toeren en gaan er hele blogposts en notities het korte geheugen-archief in en zijn ze straks nooit meer zo gedetailleerd terug te vinden in de kaartenbak.

Wanneer ik al hoestend en proestend wat water weer naar buiten werk kan een reactie van kerel nummer 3 natuurlijk niet uitblijven en af en toe wisselen we tijdens de ‘training’ wat woorden, wat mijn lief natuurlijk ook opvalt. Hij kan het op zijn beurt natuurlijk niet laten te zeggen: “Heb je weer eens aanspraak? Het zal eens niet…”. Tja, zo gaat dat… Ha ha.

Na drie kwartier is het mij toegestaan (ja, ik sta onder streng toezicht van mijn drill instructor die zes minuten voor tijd zegt dat ik nog even door moest zwemmen) om mijzelf uit het bad te hijsen, douchen we samen onze haren onder de verrekt koude douche en besluiten we ons maar beiden apart even om te kleden, want in deze hokjes is dat echt niet te doen met twee personen. Met natte haren weer ouderwets de kou in net zoals na de zwemles op de basisschool en dan weer op naar onze kamer. Nog even een drankje met collega’s en mijn stagebegeleidster en dan is het tijd om dicht tegen mijn kacheltje aan te kruipen en fijn samen in slaap te vallen. Over een kleine zes uur gaat de wekker weer…


[Bron Afbeelding]

Geef een reactie

