Zij van hem

Mijn leven met een man in een vlekkenpak

STRESS-OBESITAS

4 reacties

Het meisje met het neonroze jurkje heeft langzaamaan plaatsgemaakt voor een grijze muis. De gekleurde kleren zijn vervangen voor meer onopvallende tinten en pasvormen waarin ik het lijf waar ik nu zo ongelukkig mee ben zo goed mogelijk in kan verhullen. En het gezicht wat mij in de spiegel aankijkt is lang niet de reflectie welke mij eerder dit jaar nog terug staarde. 

De aanhoudende stress en druk voel ik verkrampen in mijn nek en schouders, pijnlijk drukken in mijn onderrug, maar vooral bovenin, daar in die grijze massa. Die grijze massa welke men over het algemeen toewijst aan verstand, intellect en welke als functionele eigenschap het aansturen van lichamelijke output voor elkaar bokst. Ik steun en kraak onder mijn ‘stress-obesitas’. Geen kleurrijke opgelichte delen van welke cortex dan ook, die hersenactiviteit in wat voor vorm ook moeten weergeven, wanneer je nu een scan zou maken van die Zij van hem-massa. Nee, een blik onder mijn hersenpan onthult een kluw te gare overkookte spaghetti. Plakkerig, verward en één grote bal.

De laatste loodjes die volgens menigeen het zwaarst wegen zijn in gewicht verdriedubbeld. Nee, doe mij maar lootjes, die met een t, in plaats van de druk die zo beklemmend aan kan voelen, die je schedel tot snelkookpan transformeert, maar waaruit de druk niet kan ontsnappen.
Het dagelijks piekeruurtje, waar blogster Janine over schrijft in haar post ‘Gezond egoïsme’, klinkt in theorie leuker dan de haalbaarheid ervan te realiseren is in deze tijd vol adrenalinestoten en gewapende overvallen op mijn welzijn door chemische paniek-stofjes. Ik heb geen piekerzorgen voor enkel een uur, nee mijn piekerzorgen stapelen zich in warp-snelheid op en slaan als power rangers (jemig wat waren dat strakke pakjes trouwens!) om zich heen. Qualitytime met mijn lief, of überhaupt een vorm van sociaal leven staat onder constante druk, duw ik even aan de kant, ook al snak ik er naar als een kind naar een snoepje of als een organisme naar zuurstof. En dat is misschien wel dat gezond egoïsme, want dit moet nu voor mij. Voor mijn toekomst.

De drukpunten op mijn Duracell-batterij doen het alarm afgaan in de vorm van tranen. De levensduur van mijn energielevel zit in reservetijd en activeert nog maar hortend en stotend mijn handelingen. De oplaadfunctie lijkt tijdelijk uitgeschakeld. Wanneer de deadline is verstreken wordt het tijd voor bijladen. Heel even… Want dan moet ik weer door.

Stress Reduction Kit. Eigendom van K. Latham. Under creative commons license.

Stress Reduction Kit. Eigendom van K. Latham. Gebruik op basis van creative commons license.

4 thoughts on “STRESS-OBESITAS

  1. 😦 Het is ook zeker niet makkelijk te realiseren. Ik had er altijd een hekel aan wanneer mensen tegen mij zeiden dat ik “los moest laten” of me “niet zo druk moest maken”, want weetje guys, daar ben ik nou eenmaal heel goed in. Me druk maken, en hoewel ik weet dat ik op veel dingen geen invloed heb en me vaak nutteloos zorgen maak is dat iets wat eenmaal in me zit en er niet zo makkelijk uitkomt. Wel heb ik sinds vorig jaar (bijna burn-out) me toch iets meer proberen te realiseren dat ik niet overal over kan blijven piekeren, hoe dat dan ook in me zit. Nu probeer ik dit vooral te realiseren door mijn gedachten, gevoelens en woorden op papier te zetten in de vorm van gedichten. Dan is het in elk geval voor even uit mijn hoofd en kan ik me ook af en toe lekker gedachteloos gelukkig voelen.

  2. Heftig en heel erg herkenbaar. Het gaat allemaal maar door en ook al sta jij stil.. daarna moet je 4x zo hard mee doen om weer bij te komen..

    Probeer de kleine dingen te zoeken waarin je kunt ontspannen..

    Sterkte
    x Marjo

Geef een reactie

