Zij van hem

Mijn leven met een man in een vlekkenpak

‘WE’ GAAN NAAR MALI

5 reacties

In de periode dat ik mijn lief leerde kennen hadden de grote onzekerheden van de missie in de zandbak inmiddels plaatsgemaakt voor de bekende beelden die wij kennen uit documentaires en verslagen in de (geschreven) media. De onzekerheden die nu voor ons liggen met de missie in Mali zijn niet van het soort dat ik persoonlijk ken. Voor het eerst maak ik mee dat er zo’n ingrijpend besluit wordt genomen waarvan ik de impact op een relatie, op een gezin, op een thuis, ken. 

Naar verwachting vertrekt de eerste lichting al voor de feestdagen naar Mali. “We zijn er klaar voor”, twittert luitenant-generaal Mart de Kruif, Commandant Koninklijke Landmacht, vanmiddag.

Ik denk aan het thuisfront van deze militairen. Binnen zo’n korte periode tot aan het vertrek moeten zij afscheid nemen zonder dat men echt weet wat er in Mali te wachten staat. Natuurlijk is er een beeld van de missie en natuurlijk is er veel voorbereidend werk gedaan voordat deze mannen en vrouwen die kant op gaan, maar er is ook nog zoveel onzeker. En juist die onzekerheid is voor het thuisfront zo voelbaar en tegelijkertijd ongrijpbaar. Een impact op het leven wat niet onder woorden te brengen is wanneer je het nog nooit hebt meegemaakt. In het Jeugdjournaal vertellen Colin en Bryan vanavond hoe het is als je vader militair is en op missie is. Twee stoere jongens die het gemis van hun vader dagelijks merken, maar ook lijken te begrijpen hoe belangrijk het werk is wat hun vader doet.

Dus met alle ontwikkelingen, vanuit welk perspectief ook bekeken, denk ik aan de militairen die in zich voorbereiden op hun taak en hun missie, en vooral ook het thuisfront die zich op deze periode voorbereidt en ook (binnen korte tijd) de knop om moet zetten, om vervolgens het thuis draaiende te houden met hun geliefde ver weg voor een niet ongevaarlijke uitzending.

Ik hoop dat deze thuisfronters steun kunnen vinden bij elkaar en vrienden en familie, maar bovenal dat hun lief weer veilig terugkomt. Dat iedereen veilig terugkeert naar Nederland. Want niet alleen de militairen draaien een uitzending, maar ook voor het thuisfront staat deze missie op het punt van beginnen.

Bron: Pinterest

Bron: Pinterest

5 thoughts on “‘WE’ GAAN NAAR MALI

  1. Het maakt niet uit waar jou blogs over gaan maar ik krijg altijd kippenvel als ik ze lees. Terwijl het echt een ver van mijn bed show is.

    • Bedankt voor het compliment. Ik hoop dat door ook deze kant te laten zien (misschien wel datgene waar men (en vooral vrouwen) zich wat meer mee kan identificeren) het een minder ver van je bed show wordt voor anderen.
      Elke dag zetten honderden militairen én hun thuisfront zich in voor vrijheid, veiligheid en welvaart van Nederland en de rest van de wereld. Het effect van hun taak en hun handelen wordt vaak over het hoofd gezien of niet erkend op een manier zoals ze dat wel verdienen. En daar wil ik mij graag hard voor maken.

  2. Ik was een beetje aan het neuzen en zo kwam ik jou blog tegen. Ook ik ben vrouw ( 45 jaar, aanstaande vrouw, volgend jaar september echt vrouw) van een militair. Je beschrijft het precies zoals ik het ook zie en voel. Ik ga je zeker volgen. Ik blog wel maar niet over ons leven en hoezeer dat in het teken van Defensie staat. En ja…. ook zit voor ons misschien de kans erin dat hij naar Mali moet. Zelfs nu is daar nog geen zekerheid over. Kans van 50/50. Wij wachten het maar rustig zoals we gewend zijn. Jammer dat wij hier in een land leven waar de mensen niet openlijk trots op onze mannen zijn. De militair in Nederland (en het thuisfront) verdiend heel wat meer respect als wat zij nu krijgen. Ik ga er toch maar eens over denken om hier meer over te gaan bloggen.

    Groetjes Anita

    • Hallo Anita,

      Wat leuk dat je mijn blog hebt gevonden en er zoveel in herkent. Ook voor mij is het leuk om op deze manier anderen te ontmoeten die toch in hetzelfde spreekwoordelijke schuitje zitten (want tja, mijn lief is geen marinier hè). In Nederland lijk je toch wat beter te moeten zoeken naar andere thuisfronters en via via aan contacten te moeten komen.

      Heel veel succes de komende periode, met al die onzekerheid. En wees maar goed trots op je lief. Wij doen het wel extra voor al die mensen die dat helaas niet/minder zo ervaren.

      Ik ga jouw blog ook volgen.

  3. Ik sluit me hier helemaal bij aan! Ook ik wil me op een of andere manier hard maken voor de erkenning die onze militairen eigenlijk meer verdienen omdat zij zich, ver van hun veilige ‘thuishaven’ inzetten voor vrede en onze welvaart, zodat het gevaar en dreiging ver van ieders veilige thuishaven hier, weg blijft…
    Ik ben in ieder geval heel erg trots op mijn lief.

    Hartegroet van mij

Geef een reactie

