Zij van hem

Mijn leven met een man in een vlekkenpak

HET ZIJ VAN HEM-ALFABET

5 reacties

Op het weblog van Rianca (een aanrader) zag ik laatst haar Rianca-alfabet, een leuke manier om wat meer over iemand te weten te komen. Om toch een tipje van de sluier op te lichten over wie ‘Zij van hem’ nou is besloot ik dan ook mijn alfabet op te stellen.

A – Twee jaar terug inmiddels (wat gaat de tijd hard!) heb ik mij aangemeld bij Adopt A US Soldier, een organisatie die vrijwilligers zoekt die graag een uitgezonden militair van het Amerikaanse leger willen ondersteunen tijdens deze periode. Na aanmelding word je gekoppeld aan een ‘soldier’ en ontvang je zijn of haar gegevens. Soms wordt er een e-mailadres bij vermeld, vaak ook niet, omdat niet alle militairen de beschikking hebben tot internet op de plek waar ze verblijven. De militairen geven zich zelf op bij deze organisatie en ontvangen graag post van hun ‘supporters’ gedurende de uitzending (wat vaak voor Amerikanen een periode is van bijna een jaar). Het hoeft niet per sé een pakket te zijn, maar een brief alleen al maakt een verschil voor de uitgezonden mannen en vrouwen. Ik kan echt iedereen aanraden om hier aan mee te doen.
Zelf heb ik er een bijzondere vriendschap aan over gehouden (met zelfs een ontmoeting in Amsterdam tijdens zijn verlof!), en nog steeds (ook al is hij allang weer thuis en inmiddels het leger uit) hebben we regelmatig contact. Maar alleen al weten dat je een verschil kan maken in iemand leven door een simpele brief is onbetaalbaar. Ook als er geen reactie komt (omdat dat soms gewoon niet mogelijk is voor ze) heeft die brief of dat pakketje een immense impact op de militair waar je aan gekoppeld bent.

B – Bruiloft, door ons gepland in 2015, maar (zoals dat gaat bij Defensie) nog onder voorbehoud. Midden volgend jaar beslissen we wanneer we echt gaan trouwen. We willen veel zelf doen en regelen, en mijn jurk? Die ga ik laten maken, zodat ie helemaal wordt zoals hij (door veel plaatjes kijken en straks natuurlijk het passen van diverse modellen) langzaam vorm krijgt in mijn gedachten. Mijn lief trouwt waarschijnlijk in zijn ceremonieel tenue, en kleedt zich daarna om in een pak.

C – Mijn lievelingsdrinken (ja, dat heb ik!): Chocomel. Ja, je leest het goed. Geen alcoholisch drankje, maar lekker oldskool. Niet chocolademelk in het algemeen, maar echt van dit merk. Heerlijk! De rest zijn nepperds en lang niet zo lekker, haha.

D – Mijn oma was helemaal verzot op apen, dus gingen we vanzelfsprekend weleens naar de Apenheul. In de Apenheul lopen doodshoofdaapjes vrij rond. Nog altijd moet ik zo hard lachen als ik denk aan het feit dat uitgerekend mijn tante een doodshoofdaapje trof dat bovenop haar hoofd poepte. Ik kan het zelf niet echt meer herinneren (daar was ik denk ik nog iets te jong voor), maar man, wat kan ik het me goed voorstellen. Elke keer weer. Hahaha.

E – ‘Vroegah’ (in mijn tienerjaren) was ik groot fan van de rapper Eminem. In die tijd droeg ik natuurlijk de bijbehorende ‘baggy clothes’, had in mijn meidenkamer een muur helemaal volgeplakt met posters en concertkaartjes van hem en luisterde natuurlijk dagelijks zijn CD’s. Ook heb ik dus twee concerten van hem bezocht. Inmiddels ben ik die fase helemaal voorbij en luister eigenlijk nooit meer naar zijn muziek. Toch komen de herinneringen altijd weer op als ik een nummer van hem hoor op de radio.

F – Ik ben echt een familie-mens. Ik hou zo enorm veel van mijn familie en ik zou niet zonder ze kunnen.

G – Gekoppeld. Zonder de tussenkomst van een vriendin hadden mijn lief en ik elkaar niet ontmoet. En dat terwijl ik eerst bij het zien van zijn profielfoto op Facebook helemaal niet enthousiast werd. Hahaha. Gelukkig was ik brutaal genoeg om hem wat te plagen, and the rest is history 😉

H – Heel lang geleden ben ik ook nog eens een paar jaar handbalcoach geweest. Ik deed het vooral omdat ik het leuk vond en zonder al teveel technische achtergrond. Positief coachen was meer mijn aanpak en met resultaat: mij was het laagste team van deze leeftijdscategorie toegewezen met de minst getalenteerde meiden, maar we werden toch maar mooi een echt team dat voor elkaar speelde in plaats van tegen elkaar, met tegenslagen om kon gaan, meiden die groeiden als persoon en als team uiteindelijk zelfs kampioen werden! O wat was ik trots.

I – Het woord imker doet me altijd denken aan mijn eerste vriendje. Hij en zijn vader hadden het opeens bedacht: ze gingen een bijenvolk kopen. Dus in de achtertuin van hun huis in Amsterdam bevond zich even later een bijenkast met een heel volk bijen. Natuurlijk werd er ook een (half) pak gekocht en vond mijn toenmalige vriendje het machtig mooi om met behulp van wat rook in de kast te kijken. Met behulp van een honingslinger werd uiteindelijk de honing ‘geoogst’ en eerlijk is eerlijk: lekker dat het was! Maar bij het woord imker zie ik nog altijd hem voor in zijn halve imkerspak. Wat heb ik gelachen!

J – Jarig zijn. Als kind hadden we altijd een vast ritueel wanneer we jarig waren. Dan moest je net zo lang in bed blijven totdat de rest van de familie al zingend aan je bed kwam met ontbijt op bed (meestal een boterham met hagelslag met kaarsjes er in) en cadeaus. O, wat duurde de ochtend soms lang als je al klaarwakker in bed lag! (en natuurlijk deed alsof je sliep wanneer je ze op de gang hoorde fluisteren net voordat ze binnenkwamen) Als wij later kinderen hebben wil ik ook een vast verjaardag-ritueel invoeren. Just so you know, lief 😉

K – Bij het zien van onze thuiskomstfoto na de uitzending en de vraag wat haar oom en tante doen op die foto reageerde mijn nichtje heel enthousiast: “Kussen!” Ik krijg ook altijd een hele dikke klapzoen van d’r via de telefoon, maar gelukkig ook in het echt.

L – Ik ben fan van Lucky TV. Vooral de filmpjes van ons koningspaar ‘Willy en Max’ zijn briljant. Daar kan ik echt keer op keer om blijven lachen.

M – Vroeger was ik niet zo gek op marshmallows, maar tegenwoordig vind ik het wel lekker. Ik heb het zelfs een geprobeerd om ze te smelten boven het gasfornuis. Hahaha. Via Pinterest zag ik dat ze in Amerika hele grote marshmallows hebben: zogenaamde campfire marshmallows. Dus stuurde ik mijn Amerikaanse vriend (die van Adopt a US Soldier) een berichtje of hij niet toevallig een zak van die marshmallows kon sturen en ja hoor, dat wilde hij wel. Ik kan je vertellen: die zijn huge!

N – Naamsverandering. Ik heb  ongeveer 10 jaar geleden mijn achternaam laten veranderen in die van mijn moeder. Zo blijft de stamboom voortgaan. En mijn lief is zo lief dat onze kinderen ook mijn naam mogen krijgen. “Voor het uitstervend ras.”, zeggen wij altijd.

O – Omdenken. Laatst ben ik naar de Ja, maar. Omdenk-show geweest en ik kan het iedereen aanraden. We zitten vaak zo vastgeroest in onze denk- en verwachtingspatronen zonder dat we daar zelf erg in hebben. Toen ik zag dat er ‘interactieve theatershow’ als omschrijving stond kon ik mij daar niets bij voorstellen, maar het publiek wordt echt actief betrokken bij de show en je wordt met je neus op de feiten gedrukt. Wie zegt bijvoorbeeld dat als je een pen gooit die dan ook gevangen moet worden? En dat Sneeuwwitje altijd zeven dwergen bij zich heeft?

P – Perfectionist. Hoe zou je mij in één woord kunnen omschrijven? Nou, perfectionist is wel een treffende. Ik wil alles zo goed mogelijk doen (en ben daardoor eigenlijk bijna altijd teleurgesteld).

Q – Quest, in mijn ogen het leukste blad wat er op dit moment verkrijgbaar is (naast de Donald Duck natuurlijk). Ik ben dol op feitjes en dit blad sluit daar natuurlijk super bij aan.

R – Rust. O, wat lijkt me dat heerlijk! Echte rust… Even niks moeten, niks hoeven, niks wat in je achterhoofd blijft zeuren om aandacht of je in je dromen blijft storen. Gewoon geen druk en volop genieten van niks en wat je dan ook maar zelf wil.

S – Ik kan zo genieten van het aanzicht van een heldere sterrenhemel. Dan blijf ik altijd even stil staan, starend naar de hemel en om gewoon even te genieten. Het lijkt me nog altijd zo gaaf om onder de blote sterrenhemel te slapen. Iets voor op de  bucketlist!

T – Ik geloof dat ik mij wel mag beschouwen als een enorm trotse tante (dubbel T-score!). Ik ben stapelgek op mijn nichtje en zou alles uit mijn handen laten vallen als ze me nodig heeft. Ik hield al van haar voordat ze geboren werd en nu met elke dag meer. Ik geniet echt van alle momenten die we samen hebben, al is dat tegenwoordig wat minder dan voorheen. Zij is echt mijn oogappeltje.

U – Uitzending. Natuurlijk kan deze niet ontbreken. Deze periode heeft zeker bijgedragen aan wie ik ben als persoon, maar ook aan onze relatie. Ik voel me sterker na deze periode en ook zelfverzekerder. En ondanks de momenten dat je elkaar extreem mist kijk ik ook met plezier terug naar deze periode. Die liefdesbrieven en skypemomentjes zijn toch wel heel bijzonder. Een volgende uitzending schuwen we beiden dan ook niet.

V – Vakantie. Mijn laatste echte vakantie was in 2004. Volgend jaar ga ik dus voor het eerst in 10 jaar weer echt op vakantie, of althans dat zijn de plannen. Onze eerste echte buitenlandse vakantie samen met mooie nieuwe herinneringen.

W – Vaak krijg ik rare blikken toegeworpen als ik zeg dat ik niet van winkelen hou. Als vrouw moet je blijkbaar van winkelen houden, maar ik vind het niks. Winkelen voor spulletjes vind ik heerlijk. Lekker struinen en alles bekijken, maar voor kleren… No way! En als ik al eens ga winkelen en ik kan na twee winkels niks vinden wat me past of staat dan kan ik e rbeter mee ophouden, want dan gaat het niet meer lukken.

X – X-Ray, oftewel röntgenfoto. Wat niet heel veel mensen weten is dat ik als baby een ernstig autoongeluk heb gehad, samen met mijn moeder. In mijn fotoplakboeken zijn nog altijd de krantenknipsels te lezen en ondanks dat eerst bleek dat ik er niks aan over had gehouden bleek bij nader inzien dat mijn schedel was gebarsten. Een geluk bij een letterlijk ongeluk was dat ik zo jong was en het vanzelf weer zou herstellen omdat alles nog zo flexibel was. Om dit te controleren moest ik op latere leeftijd nog eens naar het ziekenhuis om een röntgenfoto te maken van mijn hoofd. Dat moment staat me altijd nog bij.

Y – Mijn standaard ontbijt: yoghurt met muesli. Tenzij we heel laat opstaan, dan heb ik echt een wat steviger ontbijt nodig.

Z – Als kind scheen ik erg goed te kunnen zwemmen (aldus mijn moeder, zelf een waterrat), maar ik vond er niet zo heel veel aan. Samen met mijn zusje vond ik het leuk om met achterover in het water te duiken, alleen dan kwam er altijd water in mijn neus en kreeg ik een soort ‘brainfreeze’. Blegh! Zo naar! Dus heb ik mijzelf aangeleerd om (super verwijfd natuurlijk en enorm stereotype) mijn neus dicht te knijpen als ik onder water ging. Had ik nooit moeten doen! Nu kan ik niet meer zonder… Of althans… Ik ben het aan het afleren, maar het kost meer moeite dan het aanleren. 😉

5 thoughts on “HET ZIJ VAN HEM-ALFABET

  1. Leuk dat je hem ook hebt ingevuld. 🙂 En lekker persoonlijk ook.

  2. Geweldig leuk om nu ook meer over jou te lezen. Erg leuk idee!!

  3. Bedankt voor de reacties, Rianca en Vrouwvanmilitair! Het was een hele opgave (sommige letters, daar wist ik zo 1,2,3 niets bij te verzinnen hoor, haha), maar het is wel leuk om zo eens bewust te kijken naar jezelf en ik vind het inderdaad leuk om zo ook eens iets over mij persoonlijk te vertellen.

  4. Leuk weer om te lezen, zo leer ik ook weer eens wat nieuws over jou haha

  5. Wat een leuke blog! Zelf ben ik ook net begonnen met bloggen, ik miste een uitlaatklep. Als vrouw of aanstaande 😉 is het werk van je partner niet altijd een gemakkelijk gespreksonderwerp! Wat leuk dat jullie ook trouwen volgend jaar, wij trouwen op 5 juni 2015. Veel plezier met de voorbereidingen!

Geef een reactie

